מתווה "הביתה. חוזרים לגליל" לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ה במועצה איזורית גליל עליון

מתווה "הביתה. חוזרים לגליל" לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ה במועצה איזורית גליל עליון


פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר במועצה האזורית הגליל העליון מלווה בחוסר וודאות חסר תקדים – המצב הבטחוני המורכב והמשתנה באופן תדיר, ההרכב הדמוגרפי הבלתי יציב ביישובים המפונים והלא מפונים, והשנה החולפת בה סבלו המערכות מחוסר יציבות. כל אלה מחייבים היערכות ומתן מענה חינוכי אשר יקטין, ככל הניתן, את חוסר הוודאות של הציבור ויספק פתרונות מיטביים לחששות השונים המלווים את ההורים, התלמידים וצוותי ההוראה, לקראת פתיחת השנה.

בשיחות שקיימנו עם אנשי חינוך ותושבי הגליל בחודשים האחרונים, עלו החששות המרכזיים הבאים:

  • רצון ההורים לקרבה פיזית לילדים במקרה של הסלמה.
  • כמות מספקת של מרחבים ממוגנים.
  • הגנה בזמן ההסעות.
  • בטחון הילדים בתוך גבולות בית הספר.
  • קבלת מענה חינוכי פדגוגי, ערכי, חברתי ורגשי הולם במהלך השנה.

מסמך זה הינו הצעה למתווה חינוכי המאזן בין הצרכים לבין חששות אנשי הגליל, כפי שעולים מן השטח ומתוך העבודה החינוכית אשר תנועת "הביתה. חוזרים לגליל" מובילה בחודשים האחרונים. הצעה זו מבוססת על תנאי סף שחייבים להתקיים כדי להתחיל את שנת הלימודים כסדרה במסגרות מותאמות:

  1. משרד החינוך – יסיר באופן מיידי את המגבלה על העסקת מורים חדשים בתקנים קיימים בכלל מערכות החינוך בגליל, יגבש מתווה תגמול למורים בפנסיה אשר מסייעים למערכת ויגבש מתווה תקציבי לתגבור מערך תומכי ההוראה בדומה למתווה שהופעל במהלך הקורונה.
  2. משרד הבטחון – יאשר באופן רשמי הכנסת צירי ההסעות ברחבי המועצה תחת כיסוי של מערך ההגנה האווירית, לכל הפחות בשעות ההסעות אל ומבתי הספר. בנוסף, ינחה את כתות הכוננות ללוות את הסעות התלמידים ולתגבר את האבטחה בבתי הספר.
  3. כלל הפעילות החינוכית תתקיים במרחבים מוגנים או במרחבים בממוקמים במרחק הגעה למרחב מוגן ע"פ הנחיות פיקוד העורף.


מתווה לומדים בגליל

הגיל הרך

הגנים יפעלו במתווה דומה לשנה החולפת, במרחב מוגן. במידה ואין מספיק מרחבים מוגנים, יאוחדו מסגרות גיל רך בישוב ויתוגברו בכח אדם מן החינוך הבלתי פורמלי.

בתי ספר יסודיים

  • כיתות א'-ב' – למידה יישובית. התלמידים בגילאים אלה פחות עצמאיים, בפרט ילדי כיתה א', ומצריכים הכוונה ותמיכה רגשית, באופן משמעותי יותר. הפעלת למידה יישובית לשכבות גיל אלה יאפשרו לקהילות לתמוך בצוות המורות, בקיום חוגים, או פעילות בלתי פורמלית בשילוב סדר היום הפורמלי, יקטין את רמת החשש של ההורים בנוגע להסעות ולהגנה על הילדים מחוץ לקיבוץ, ויגביר את תחושת הבטחון והשליטה שלהם, בעקבות הקרבה הפיזית.
  • כיתות ג'-ו' – למידה בבית הספר. התלמידים בגילאים אלה חוו שנה שבה צברו פער לימודי משמעותי שיש לגשר עליו. הם יותר עצמאיים ויכולים להתמודד באופן טוב יותר מילדי השכבות הצעירות עם מצבים משתנים.

מרחבים מוגנים – אכלוס חלקי של תלמידי השכבות הבוגרות בלבד, יאפשר למידה בתוך מרחבים מוגנים לרוב או כל התלמידים במהלך כל שעות היום.

הגנה בזמן ההסעות – המועצה תנקוט בפעולות הנדרשות על מנת להכניס את צירי ההסעות ברחבי המועצה תחת הכיסוי של מערך ההגנה האווירית, לכל הפחות בשעות ההסעות אל ומבתי הספר.

ביטחון בתחומי בתי הספר ובמהלך ההסעות – כיתות הכוננות בקיבוצים השונים יקצו לוחמי כיתת כוננות למשימת ההגנה על התלמידים במפתח כמותי שייקבע. לוחמים אלה ילוו את התלמידים בהסעות הלוך וחזור, וישהו במהלך יום הלימודים בתחומי בית הספר. כך, במידה ויתרחש אירוע בטחוני, הם יהוו גורם משמעותי במאמץ האבטחה.

חטיבת ביניים ותיכון

למידה בבית הספר. התלמידים בגילאים אלה ניצבים בפני אתגר משמעותי של מיצוי פוטנציאל בבחינות הבגרות בכיתות הבוגרות, והשתלבות במגמות המתאימות בכיתות הנמוכות יותר. בהקשר זה, יודגש, שתלמידים אלה מתמודדים עם פער לימודי משמעותי יותר מתלמידי הכיתות הנמוכות.


כפי שנעשה באחד עשר החודשים האחרונים, קב"ט המועצה יקיים הערכות מצב שוטפות עם פיקוד צפון ופיקוד העורף.
שינוי ממתווה זה ימומש אך ורק בזמן שהערכת המצב תחייב זאת, תועבר הלמידה בכתות ג-י"ב ללמידה ישובית או ללמידה בזום כתלות בחומרת הסיכון.

בברכה,

צוות הביתה. חוזרים לגליל.